Op maandag 3 juni is een grootschalige campagne van start gegaan tegen de voorgenomen btw-verhoging van 9 naar 21% in 2026. De campagne is een initiatief van een zeer brede coalitie uit de wereld van de cultuur, sport, horeca, boeken en media. Koornetwerk Nederland staat vierkant achter de campagne omdat een hogere btw ook voor de koren, en de 750.000 zangers die daarin samenzingen, grote gevolgen zal hebben.
De deelnemende partijen vinden elkaar in de overtuiging dat deze grote lastenverzwaring álle Nederlanders gaat raken. Uiteenlopende organisaties uit al deze sectoren maken zich grote zorgen en starten daarom samen de campagne tegen hogere btw.
Voor de koren in Nederland zal de professionele dirigent de facto 12% duurder worden. En omdat bijna alle koren kleine vrijwilligersorganisaties zijn, kunnen zij die hogere btw ook niet terugvragen. Ruben Timmer vertelde op 3 juni op NPO Klassiek over de gevolgen van de btw-verhoging. Dat is hier te beluisteren: https://www.npoklassiek.nl/fragmenten/de-ochtend/9c2c4a17-658c-4b44-88f1-b7d7dbca0bb8/2024-05-31-brede-coalitie-spreekt-zich-uit-tegen-btw-verhoging
In de landelijke (en veel regionale) bladen verschenen paginagrote advertenties waarin aandacht gevraagd wordt voor de consequenties van een hogere btw. Hierop zijn de kernboodschap van de campagne, campagnemateriaal, alle deelnemende partijen en Q&A’s te vinden. Het publiek is gevraagd om de advertentie uit te knippen, voor het raam te hangen en daarmee een selfie te maken, om die vervolgens op de socials te posten met #geenhogerebtw.
Alle organisaties die meedoen, roepen hun leden/achterban op om de actie massaal te delen op sociale media en andere kanalen. Er is een website in het leven geroepen waarop ook enkele petities tegen de btw-verhoging te vinden zijn: www.geenhogerebtw.nl.